Pina en lupin

HURRA för Pina en lupin!

Vi gillar initiativ från andra!

Våren 2019 kom ett sånt från Blomsterhuset på Vallen i Nordingrå. Dom undrade om vi i Naturskyddsföreningen kunde ställa upp en container för insamling av lupiner utanför butiken. Deras kunder frågade efter ett ställe att lämna lupiner som dom plockar. Till avfallsanläggningen på Högberget är det långt att åka om man bor i Nordingrå…

Kretsstyrelsen nappade genast på initiativet och sökte blixtbidrag från riksföreningen. Måndagen efter midsommar 2019 var containern på plats vid Blomsterhuset och en vecka senare var den proppfull!

Inför 2020 sökte vi projektbidrag från riksföreningen. Vi hade många idéer på fler aktiviteter kopplat till Pina en lupin, men tyvärr kom corona-viruset….Containern står dock på plats under veckan.

Jag är helt imponerad av bygdens engagemang, säger Jennie! Allt från 16-åriga grabbar till 80-åringar lämnar lupiner. Mina barns dagis ska plocka idag och i fjol var ett helt byalag ute och plockade.

Jennies mamma Anneli Melin, som driver Blomsterhuset tillsammans med sin dotter, har ett eget mål i sommar.

Jag trodde min by var lupinfri, men sen såg jag några ändå….nu ska jag pina dom hela sommaren. Dom ska inte få fäste i byn!

Just detta är viktigt, säger Emma Andersson, en av kretsens aktiva i projektet.

Att vakta och pina ett avgränsat bestånd lupiner för att hindra vidare spridning är en otroligt bra naturvårdsinsats du som privatperson kan göra i sommar! Större bestånd måste Trafikverket, kommunen eller andra större aktörer ta hand om.

Anders Nyberg, med stuga i Norrfällsviken, är en av de som lämnar lupiner vid Blomsterhuset.

Jag gör det här för att jag ser hur fort de sprids vid vägen till min stuga. Vi måste stoppa spridningen.

Naturskyddsföreningen Höga Kusten-Ådalarna hurrar och tackar alla som bidrar!

Anders Nyberg

Jennie Blomsterhuset