Barbro Johansson brann för naturen

Naturskyddsföreningen Höga kusten – Ådalarnas hedersmedlem Barbro Johansson är död. Barbro var föreningens verkliga nestor och eldsjäl.

Barbro var föreningsaktiv i många årtionden, med en kunskap, entusiasm och erfarenhet som slår det mesta. Hon var dessutom en folkskollärare av den gamla stammen, med mycket breda kunskaper. Inte bara när det gäller natur utan också på många andra områden, släktforskning och hembygdsforskning till exempel. Men det var som naturvän vi i naturskyddsföreningen kände henne.

En kärlek till naturen som väcktes redan som barn när hon fick umgås hemma på ”Redda” i Forsed med sin farbror, botanikern Sten Berglund. Reddas artrika blomsterängar vid foten av sydväxtberget Döraberget var hennes skötebarn. När vi i naturskyddsföreningen återupptog slåttern fanns alltid Barbro med på plats med en räfsa.

Precis som hon gjorde långt, långt upp i åldern på föreningens andra slåtteräng, Västeråsen. Ett typiskt exempel på engagemanget var när det plötsligt dök upp snitslingar för att bygga en väg över blomsterängen, inför en avverkning i den lika artrika skogen nedanför bergets stup.

I ett uppmärksammat reportage i tidningen berättade Barbro, då 93 år, om de starka känslorna. ”Det är tur man snart ska dö” fällde hon som kommentar. Men hon dog inte utan fortsatte att kämpa. Däremot stoppades avverkningen och sedan tre år tillbaka är nu Redda och Döraberget skyddat som naturreservat, något Barbro gladde sig åt. Så länge hon orkade, och det var länge, följde hon med på föreningens olika möten och utflykter.Till fjällen eller på hemmaplan.

Många gånger kom hon dessutom med tips på platser att besöka, ofta sådana där hon och farbror Sten varit och botaniserat när hon var liten flicka. Intresset för att upptäcka, nyfikenheten över naturen, försvann aldrig. Det var till exempel Barbro som upptäckte trollsmultron vid rastplatsen längs vägen mellan Klockestrand och Nyadal. Enda kända lokalen i Ångermanland. Trollsmultron är en blomma som egentligen hör hemma i Skåne, men som nog följde med som frö med grävmaskinerna när vägen byggdes.

Höga kusten-Ådalarnas Naturskyddsförening och natur har mycket att tacka Barbro för. Både vad det gäller fina områden som skyddats och för den kunskap och entusiasm hon under alla årtionden som aktiv spred i kretsen. Barbro Johansson blev 101 år.

Naturskyddsföreningen Höga Kusten – Ådalarna