Hyggesfritt skogsbruk 21 sep

Naturskyddsföreningen Högakusten-Ådalarnas aktivitet om hyggesfritt skogsbruk startade vid Torsåkers kyrka. Vi blev välkomnade av Monika Sundström och Torsten Berglund. Även Sara Amsby, utbildare från Norra Skog, deltog. Därefter samåkte vi till ett skogsskifte som Monika och Torsten har i Torsåker. Vi gick en promenad efter en skogsbilväg där Torsten och Monika berättade om sitt hyggesfria skogsbruk, som innebär att man inte gör kalhyggen utan börjar med att hugga smala gator, stickvägar för maskinerna, med ca 20 meters mellanrum, det gör man på vintern för att undvika skador på marken. Nästa gång, om ca 5 år, gallrar man försiktigt mellan stickvägarna. I fortsättningen kommer man tillbaka med ca 15-20 års mellanrum och gallrar försiktigt mellan stickvägarna. Drivkraften med metoden är att få en avverkning som är bra för biologisk mångfald. På 8 hektar avverkar man 200 m3. Därefter vandrade vi in i ett område som var avverkat på det sättet. Sara Amsby berättade olika utgångspunkter när man ska avverka, förutom ekonomiska värden även sociala värden, rekreation och biologisk mångfald. Vi ställde många frågor och efter intagen lunch vandrade vi tillbaka. Text Åke Öberg och Lasse Bengtsson. Foto Åke Öberg.